Fashion Revolution - és a Te ruhádat ki készítette?
2017. április 24. írta: Ecolife

Fashion Revolution - és a Te ruhádat ki készítette?

Nemzetközi nonprofit mozgalom az átlátható és etikus divatiparért

2013. április 24-én 1134 ember vesztette életét a bangladesi ruhagyár, a Rana Plaza összeomlásakor. A tragédia fogyasztók ezreinek szemét nyitotta fel világszerte, s ezzel megszületett a Fashion Revolution gondolata - idén pedig Magyarország is csatlakozott a kezdeményezéshez.

catwalk-athinakorda.JPG

A mozgalom 2013-as indulása óta minden évben megemlékezik a tragikus balesetről, és egyúttal felhívja a fogyasztók figyelmét a divatipar társadalmi és környezetvédelmi problémáira. Már 90 országban van jelen, idén márciusban pedig a Nemzeti Divat Ligának köszönhetően megalakult magyarországi képviselete is.

ambervalettea.jpg

A Fashion Revolution törekvése nem a márkaóriások bojkottjára irányul, hanem a divattermékeket vásárlók, valamint a gyártók, márkák figyelmét igyekszik felkelteni. Éppen ezért a szervezet arra kéri a csatlakozókat, hogy tegyék fel a kérdést szeretett márkáiknak: ki készíti a ruháikat.

fr2.jpg

A 2016-os Fashion Revolution Week keretén belül 70 ezer közösségi média felhasználó kérdezte meg: #whomademyclothes. Komoly, globális párbeszéd indult meg, melynek központi témája a divatipar átlátszóvá és fenntarthatóvá tétele. A fogyasztók által feltett kérdésre több mint ezer márka válaszolt, köztük háromszáz mainstream márka mutatta meg, ki készítette ruháinkat.

A Fashion Revolution mozgalom őszintén hisz abban, hogy ez a jelenség azonnali beavatkozást kíván, első lépésben a kulcs a jobb átláthatóság.

Az átláthatósági beszámoló megkönnyíti a márkák, a beszállítók és munkavállalók, a szakszervezetek és a nem kormányzati szervezetek számára, hogy megértsék, hol vétettek hibát, hogy ilyen mértékű emberi jogi és környezeti visszaélések fordulnak elő. Segítségével visszakereshetjük ki ezért a felelős és hogyan hozhatjuk mindezt helyre.

fr1.jpg

A ma közzétett Fashion Transparency Index 2017 (Divat Átláthatósági Index) átfogóan értékeli és rangsorolja a 100 legnagyobb világméretű divatcéget, aszerint hogy mennyi információt hajlandó közölni a társadalmi és környezetvédelmi politikájáról, annak gyakorlatairól és hatásairól. A brandek átlageredménye 49 pont a 250-ből, amely sajnálatosan kevesebb, mint 20 százalékot jelent az elérhető összpontszámból, és ami ennél is megdöbbentőbb, egyik cég sem érte el az 50 százalékot.

Az „élen” az Adidas és a Reebok vezet 121,5 ponttal (49 százalék), ezt követi a Marks&Spencer 120 ponttal és a H&M a top harmadik 119,5 pontjával. Összességében 8 márka érte el a 40 százalék feletti értéket, míg további 9 márka alig ért el 4 százalékot. Ezek közül zéró pontosok is előfordultak, mint a Dior, Helian Home vagy az s. Oliver, akik teljesen elzárkóztak a kommunikációtól. A felülvizsgált prémium, illetve luxus márkák közül 9 a teljes lehetséges pontszám 21-30 százalékát tette ki, ami kicsivel magasabb az átlagnál. További 10 brand eredménye 15 százalék körül mozgott.

Jó hír azonban az, hogy idén 14 márka teszi közzé teljes feldolgozó létesítményeit, a ruhadarabok festésétől, nyomtatásától kezdve, azok tisztításának, kezelésnek folyamatát is. Ugyanakkor sajnos egy cég sem hajlandó nyilatkozni nyersanyag beszállítóit illetően.

01_fashionrevolutionweek2017.jpg

A Fashion Revolution csapata hisz egy etikus, méltányos és fenntartható divatiparban. Azért, hogy az üzenet minél több emberhez eljusson, a kampányhoz csatlakozókat kérik, hogy 2017. április 24-30. között posztolják a közösségi média oldalaikra a ruháik címkéjéről készült fotókat a #whomademyclothes hashtaggel.

Április 27-én, csütörtökön pedig egy sokszínű előadássorozatra invitálnak minket a Budapesti Corvinus Egyetemre, ahol a Fashion Revolution Hungary és a HaKöSz közös szervezésében számos vendégelőadó fog beszélni a fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás szerepéről a divatban.

További információk az előadásról: https://www.facebook.com/events/236265460184140/

01_whomademyclothes.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://ecolife.blog.hu/api/trackback/id/tr6912451937

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása