A H&M az utóbbi években minden erejével azon dolgozik, hogy a környezettudatosság jusson az emberek eszébe, ha ruháikra pillantanak.
A svéd üzletlánc már 2013 óta kínálja fel vevőinek azt a lehetőséget, hogy régi, megunt ruháikat leadhatják az üzletekben, s cserébe különböző árengedményeket kapnak. Itthon is működik ez, egy szatyor ruháért 500 Ft kedvezményre jogosító kupont kaphatunk.
Ezek a ruhadarabok részben használtruha kereskedésekbe kerülnek, részben újrahasznosítják őket. Az üzletlánc azonban még tovább gondolta az ötletet: azzal a bejelentéssel rukkolt elő, hogy az újrahasznosított textíliákból új kollekciót készít, mely már szeptembertől kapható lesz az üzletekben.
Biztosan sokakat érdekel, hogy milyenek is lesznek pontosan ezek a környezetbarát ruhák? Farmerből készült termékekről lesz szó, különböző típusú nadrágok, farmerdzsekik és kapucnis kabátok közül választhatnak majd a környezettudatos vásárlók. Az újrahasznosított anyagok mellett biopamut is felhasználásra kerül a ruhák készítésénél.
S hogy mi a H&M célja? A márka vezetősége olyan zárt körforgást szeretne létrehozni, melyben megunt ruhadarabjaink második „életet” kapnak. Ennek köszönhetően nemcsak a textilhulladék csökkenne, de az új erőforrások iránti igény is, valamint törpülne a divat befolyása világunkra. Képzeljük csak el: mennyivel jobb lenne egy olyan világban élni, ahol nem az számít trendinek, ha egy bizonyos márkajel van a pólónkra nyomtatva, hanem az, ha új, mégis környezetbarát ruhánkban feszíthetnünk!
A divatmárka eddig 18.000 tonna régi ruhát gyűjtött össze, s állítása szerint az újrahasznosított pamut 20 százalékát új termékek előállítása során fogja felhasználni. Ezt a százalékot - technológiai beruházások segítségével – növelni is szeretné, s mindezt úgy, hogy a megszokott minőséget nyújtsa továbbra is a vásárlóknak. Ezen kívül a vállalat az újrahasznosított textíliát tartalmazó ruhadarabok számát megháromszorozná 2014-hez képest.
Már most pozitív visszajelzés fogadta a kezdeményezést: a Greenpeace szerint a H&M a textil újrahasznosítás egyik vezéralakja. Kirsten Brodde textil szakértő szerint nagyon okos döntés volt pont a farmert választani az akcióhoz; a népszerű anyag segítségével nagyobb valószínűséggel válnak majd a vásárlók érzékenyebbé olyan témák iránt, mint az újrahasznosítás és a környezetvédelem.
Haraszti Mária