Mint az elmúlt tíz évben, úgy most is kiadta az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) az Európában eladott személygépkocsik átlagfogyasztásáról és szén-dioxid-kibocsátásáról szóló jelentését.
A 15 fős listán szereplő autók 2014-es szén-dioxid kibocsátása átlagosan 123 gramm volt, ami közel 4 százalékos javulást jelent az előző évhez képest. A legkörnyezetkímélőbb gyártónak 2013-2014 között a Peugeut-Citroen páros bizonyult, mivel autóik egy kilométeren átlagosan csak 110 gramm szén-dioxidot bocsátottak ki, 100 kilométeren pedig négy és fél litert fogyasztottak. Őket szorosan követi a Toyota, és az ugyancsak francia Renault. Üzemanyag felhasználás terén ugyanakkor a legnagyobb előrelépést a Nissan könyvelhette el, mivel egy év alatt több mint 12 százalékkal tudta mérsékelni járműveinek fogyasztását. A jelentés kiemeli, hogy az elektromos autók elterjedése nagyban hozzájárult a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez.
Európában ugyanis egyre többen térnek át a környezetkímélő járművekre, elég, ha csak az eladási számokra pillantunk: tavaly összesen 67 ezer hibrid autót értékesítettek az öreg kontinensen, ez annak függvényében óriási előrelépés, hogy 2010-ben csupán csak 700-at. Míg a Renault és a Nissan 2014-ben fejenként 10-10 ezer elektromos autót adott el, addig a Mitsubishi 18 ezret dobott a piacra.
A tanulmány ugyanakkor hozzáteszi, hogy ahhoz, hogy folytatódhasson a javuló tendencia és elérjék a 2021 utánra előírt kilométerenkénti 95 gramm szén-dioxid kibocsátás csökkentését, további szigorítások szükségesek még. Jelenleg egyébként a Renault áll a legközelebb ahhoz, hogy teljesítse a kitűzött szintet.
A szervezet elsődleges célja évek óta, hogy jelentéseivel ösztönözze a gyártókat a takarékosabb személy gépjárművek forgalomba helyezésére, és egyúttal felhívja a figyelmet a globális felmelegedést okozó szén-dioxid kibocsátás csökkentésére.
Szerző: Szurok Dávid