Az elmúlt években elindult egy hullám, aminek köszönhetően egyre több világvezető márka és vállalat részesíti előnyben a környezettudatos megoldásokat. Szerencsére napjainkra a multinacionális vállalatok körében szinte presztízskérdéssé vált a fenntartható választások alkalmazása. Fontos megjegyezni, hogy a szóban forgó vállalatok pár környezettudatos újítással még nem lesznek a legzöldebb márkák oszlopos tagjai, azonban népszerűségük miatt a fenntartható életmód fontos ösztönzőivé válhatnak. Összegyűjtöttünk öt világvezető márkát, amelyek már a változás útjára léptek, ezzel is népszerűsítve a környezettudatosság fontosságát.
McDonald’s
Mi mással is kezdhetnénk, mint a világ egyik legnagyobb gyorséttermi üzlethálózatával. Teljesen mindegy, hogy itthon vagy épp külföldön tartózkodunk, valószínűleg hamar szembetaláljuk magunkat a jellegzetes M betűvel. A gyorséttermi és gyakran egészségtelenként számon tartott étel senkit ne tévesszen meg, ugyanis az elmúlt néhány évben a McDonald’s hosszú utat tett meg a fenntarthatóság ösvényén. A legnagyobb eredményeket a szelektív hulladékgyűjtés terültén érték el, jelenleg ők az egyetlen vendéglátói ipari vállalkozás, ahol teljes körűen végzik a szelektív hulladékgyűjtést és az újrahasznosítást. A víztakarékosság érdekében is fellépő gyorséttermi üzletlánc mellékhelyiségeiben víztakarékos csaptelepek működnek, valamint mára az éttermek felében vízmentes pissoirokat találhatunk.
Coca-Cola
Azt hiszem nem kérdéses, hogy a Coca-Cola a világ egyik legismertebb márkaneve. A Coca-Cola vállalat több mint 200 országban képviselteti magát; közel 500 márkájával és 3500 különböző termékeivel hosszú évtizedek óta hihetetlen népszerűségnek örvend. A Coca-Cola HBC csoport a tavalyi évben első helyen végzett a Dow Jones Fenntarthatósági Indexen, az italgyártó vállalatok kategóriájában. Mivel teljesítményén tíz százalékot javított, idén nem csak az európai, hanem a világranglista első helyezését is magáénak tudhatja ebben a kategóriában. A cégcsoport folyamatosan minimalizálja a gyártási folyamatok, előállított termékek és csomagolások környezetre gyakorolt hatását, jelentős eredményeket produkálva az energia- és vízmegtakarítás terén. Ezenkívül a megújuló energiaforrások minél nagyobb arányú felhasználására is törekednek.
Pepsi Ha már a Coca-Colát megemlítettük, nem hagyhatjuk ki a méltán legnagyobb ellenfelének tekintett Pepsit sem. A PepsiCo 2010-ben indult el a környezettudatosság útján, azóta is nagy erővel fókuszálva arra, hogy csökkentsék az ökológiai lábnyomukat. A Pepsi nevéhez fűződik a száz százalékban növényi eredetű alapanyagokból készülő és teljesen megújuló műanyagpalack, amelyet már jó ideje forgalmaznak. Természetesen ők is az energia- és víztakarékosság jegyében állítják elő termékeiket, 2014-ben például egy program keretében 14 milliárd liter vizet spóroltak.
Toyota Az élelmiszeripar után az autógyártásról is érdemes beszélni. Az autógyártásban különösen fontos a természettudatos eljárások betartása, hiszen a gépjárművek előállítása rengeteg energiafelhasználással jár. Szerencsére napjainkban a vezető autómárkák már egyre inkább a környezettudatos gyártást preferálják, közülük a legkiemelkedőbb és legbiztatóbb eredményeket az utóbbi időben a Toyota mutatta fel. A vállalat minden üzleti partnerét, beszállítóját és viszonteladóját környezettudatos szemléletre ösztönzi, az autógyártásban pedig erőteljesen a környezetkímélő hajtási módokra összpontosít. Továbbá az utóbbi években több mint 6 millió full hybrid hajtású Toyota és Lexus modellt dobott piacra világszerte, amivel mintegy 41 millió tonna széndioxid-kibocsátástól és 15 milliárd tonna benzin felhasználásától mentesítette a környezetet. A Toyota 2014 óta aktív tagja a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) csoportnak, és az első helyet zsebelte be a legfenntarthatóbb autómárkák között.
H&M Conscious
Végül a divatról se feledkezzünk meg. A fenntartható divat már egy ideje hódít, amelynek újabban az egyik legnépszerűbb képviselője kétségtelenül a H&M. A márkát képtelenség nem ismerni, a legtöbb országban tucat számmal nyílnak az újabb és újabb üzletek. Ráadásul nem csak egy korosztályt szólít meg; férfiak, nők, gyerekek és kismamák elérhető áron válogathatnak a ruhák és kiegészítők széles kínálatából. A H&M Conscious-nek azon kívül, hogy fenntartható divatot alkosson, eltökélt célja, hogy a fenntarthatóságot új trenddé alakítsa. Ehhez próbál olyan trendi megoldásokat nyújtani a divat szerelmeseinek és mindenki másnak, amelyek egyaránt kímélik a bolygónkat és a pénztárcánkat is. A H&M jelenleg a legnagyobb biopamut felhasználó a világon és számos más újrahasznosított anyaggal is dolgozik. A zöld címkével ellátott környezettudatos termékekkel egyre több üzletben találkozhatunk. A H&M Conscious egyik fő célkitűzése, hogy 2020-ra kizárólag bio- vagy újrahasznosított pamut anyaggal dolgozzon.
Szerző: Rapcsák Dóra