28 ország részvételével javában zajlanak a Climate Launchpad nemzeti döntői, amelyeken Európa legnagyobb clean tech ötletét díjazza majd a fináléban az amszterdami zsűri. De miről is van szó pontosabban?
A startup-okat felvonultató ötletverseny az Európai Unió éghajlatváltozással kapcsolatos legfőbb innovációs kezdeményezésének, a Climate-KIC-nek köszönhető. A Tudás- és Innovációs Közösséget a nevében rejtő Climate-KIC (Knowledge and Innovation Community) célja, hogy a klímaváltozásra megoldást nyújtó technológiával, fejlett üzleti stratégiával rendelkező induló vállalkozásokat közösséggé formálja és esélyt adjon ötleteik bemutatására.
Július 23-án, az Earnst&Young irodaházban megrendezett magyar fordulón összesen 7 versenyző mutathatta be 6 perces prezentációját a magyar zsűri előtt.
Végül az első helyet a tűzcsapokat ivókúttá alakító Ivócsap Projekt (ReHydrant) nyerte el. A csapvizet népszerűsítő, Magyarországon már szabadalmaztatott ötletet Európa nagyvárosaira is kiterjesztené a 4 fős építészekből álló csapat. Termékük révén a palackozott víz fogyasztásának visszaszorításával, a szénlábnyom csökkentésére nyújtanak megoldást. Ötletük mobilalkalmazással is támogatott, amelynek segítségével a felhasználó térképszerűen láthatja majd a rendelkezésére álló ivópontokat. Rendkívül hasznos és űrt betöltő (az idei kánikulában tagadhatatlanul!) intelligens városi fejlesztés ez, melynek az elsődleges fiziológiai szerepe mellett a városkép szebbé tételében, a városvezetés jó hírnevének terjesztésében is szerepe lehet.
Második helyezést ért el az egyelőre online jelenlét nélküli ZERO, azaz zéró % mesterséges alapanyagot tartalmazó kozmetikai termékcsalád projekt. A csapat ötletének autentikusságát erősíti, hogy egyik tagjuk a világ 3. legnagyobb kávétermelő országából, Kolumbiából származik. Ahogyan a termesztésből, feldolgozásból származó kávéhulladék komposztként visszakerül a termőföldbe, úgy a kávézacc is számos úton felhasználható. Ez adta a kipattanó ötletet a ZERO kozmetikum gyártására. Elképzelésük, hogy a saját, rendelkezésükre álló kávéjukból visszamaradt zaccból és egyéb, 100%-ban natúr alapanyagból (kókuszolaj, kakaóvaj, oliva olaj stb.) kozmetikai csomagokat állítanak elő. Csomagjaik recepteket is tartalmaznának, így a kísérletező kedvű vevő saját maga készítheti el az általa összeválogatott alapanyagokból a végterméket. Ezáltal a fogyasztó is tudatosan választ, és ugyanúgy a CO2 kibocsátás és a vízfogyasztás visszaszorítását támogatja.További elképzelésük, hogy a kidobásra ítélt értékes kávézaccot fogyasztóktól vagy kávéláncoktól gyűjti be a cég. Előbbi tudatos vásárlóközösséget növel, utóbbi pedig cégszemléletváltással kiérdemelt pozitív társadalmi megítélést erősít.
A harmadik díjat egy elhívatott cserkész és webfejlesztő hordozható nap- és szélenergia ötlete, a RotoSun kapta. A globális felmelegedés ellen küzdve az ötletgazda terve egy tiszta energiájú generátor használata olyan szezonálisan használt tábor- és tengerparti helyeken, ahol a villamos energiát megújuló energiával helyettesíthetik. Ezek a területek így kis zöld erőművekként működhetnek és a holtszezonban kieső költségeik visszatérülhetek. A társadalmi nevelést mint célt szem előtt tartva, az ötlet gazdája hiszi, hogy a táborozó fiatalok, konkrétan a világ természetjáró cserkészei a projekt legmegfelelőbb célcsoportjai lehetnek. RotoSun, légy résen!
A fenti továbbjutó csapatoknak nincs más dolguk már, mint gőzerővel készülni a szeptember 4-én Amszterdamban megrendezett nemzetközi döntőre, ahol esélyük lesz bejutni a Climate-KIC ACCELERATOR programba, melynek révén ötletükből sikeres vállalkozás épülhet.
Szurkoljunk együtt nekik!
Írta: Geréb Orsolya
Fotó: Bacskai Dávid