Rimac - a horvát csoda autó
2015. szeptember 03. írta: .ecolife.

Rimac - a horvát csoda autó

A szomszédban építették meg a világ eddigi legmodernebb elektromos autóját. A 2009-ben alakult horvát Rimac Automobili büszkélkedhet a világ egyik legnagyobb teljesítményű, és legmodernebb elektromos sportautójával. A Concept One névre hallgató elektromos sportkocsiból eddig még csak körülbelül nyolc darab készült, a cég idén tervezi a csaknem az utolsó csavarig horvát alkatrészekből álló autó sorozatgyártásának beindítását.

rimac_00_02_06_21_still007_142719.png

A Rimac Concept One nem véletlenül kapta meg több irányból is a „szuperautó” címkét: a teljesen elektromos autó elképesztő, 1088 lóerős motorral büszkélkedhet, amit egy 650 Volton üzemelő, 82 kWh teljesítményű akkumulátor lát el energiával. A hihetetlenül erős autó így alig 2,8 másodperc alatt képes állóhelyzetből 100 km/h sebességre felgyorsulni, a maximális elérhető sebessége pedig - a Forma 1-es autókat is megszégyenítő módon -, 325 km/h környékén tetőzik. Brutálisan nagy erőről árulkodik az autó forgatónyomatéka is, amely 1600 Nm körül mozog. A Rimac elektromos autója ezen kívül a hatótávolságát tekintve is az elsők között van, ugyanis az átlag 100 km körüli értékek helyett a Concept One körülbelül 330 km megtételére képes egy feltöltéssel. Az akkumulátorok ráadásul -egy 200kWh teljesítményű töltőállomásnál - körülbelül fél óra alatt képesek feltöltődni.

rimac_1_142612.png

A rendszer egyik legkülönlegesebb képessége, hogy a négy, külön-külön meghajtott kereket a központi számítógép akár másodpercenként több százszor is képes gyorsítani vagy lassítani, ha a helyzet úgy kívánja. Ez által egy teljesen új, eddig soha nem látott lehetőség adatott meg az autóvezetőknek: mivel az autó mozgásának ilyen precíz szabályozása lehetővé tette, hogy a kocsinak már szoftveresen is meg lehessen határozni a vezethetőséggel kapcsolatos tulajdonságait, a Concept One sofőrjeinek már lehetőségük van rá, hogy ők válasszák meg, hogy milyen típusú vezetésélményre vágynak. A rendszer egyelőre háromfajta beállítást tesz lehetővé. Az alapbeállítás a „normál”, amely nemigen nyúl bele az autó alapvető mozgásába. Ezen kívül használható még az úgynevezett „biztonságos” beállítás is, ami kissé alulkormányozottá teszi az autót a kevésbé tapasztalt sofőröknek, de a tapasztaltabb autóvezetők számára elérhető egy kifejezetten túlkormányzott beállítás is. A nem mindennapi vezetésélményhez még az is hozzájárul, hogy a korábban már említett, elég extrém 1600 Nm-es nyomaték nagy része már az első pillanatokban is a vezető rendelkezésére áll, a vezetést nem szakítják meg sebességváltások. Ezen kívül, az erőátvitelért felelős alkatrészek az elektromos impulzusok finomítását, tompítását is elvégzik, így sokkal egyenletesebben oszlik el a terhelés az alkatrészeken.

koenigsegg_regera_10844.jpg

 Az átlagos autók fékrendszereihez képest, a Concept One fékei egytől egyik elektromossággal működnek, ami nemcsak egy csomó fölösleges hőtől és súrlódástól kíméli meg az alkatrészeket, de lassításkor a keletkező feszültséget felveszik, és visszaszolgáltatják az autó elektromos rendszerébe, azaz a Concept One minden egyes fékezéssel visszatölt egy kicsit az akkumulátoraiba. Az autó áramellátásáért felelős akkumulátorokból egyébként több darab is van, a tervezők ezeket igyekeztek egy moduláris szerkezeten belül elrendezni, a könnyebb karbantarthatóság érdekében. Az akkumulátorokat egy külön erre a célra fejlesztett rendszer felügyeli, ami másodpercenként 20-szor fogad adatokat azok állapotáról. Ezen kívül, az autóban található egy olyan számítógép is, mely az egész jármű áramellátásáért felel. Vészhelyzet esetén ez a rendszer felelős azért is, hogy a hibásan működő alkatrészeket minél hamarabb leválassza az autó vezérléséről. A Concept One jelenleg úgy tűnik, hogy körülbelül 300 millió forint körüli összegért lesz majd megvásárolható.

Palotai Nándor

A bejegyzés trackback címe:

https://ecolife.blog.hu/api/trackback/id/tr827746606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása