Minden, amit a LOHAS fogyasztói csoportról tudni kell
2016. február 03. írta: Jachimek Anett

Minden, amit a LOHAS fogyasztói csoportról tudni kell

A LOHAS egy betűszó, mely a Lifestyle Of Health and Sustainability kifejezés rövidítéséből ered. Leginkább az egészséges életmód és a fenntartható gondolkodás jellemzi a csoportot. De mit is jelent ez pontosan?

A LOHAS-fogyasztók jellemzőinek feltárására először 1990-ben került sor, addigra vált számottevővé a tudatos vásárlás iránti igény. Ma már tudjuk, hogy a környezet- és egészségtudatosság a csoport alappillére. A LOHAS tagjai az élet minden területén ezeknek jegyében tevékenykednek. A csoport képviselői innovatív cselekvésekkel és gondolatokkal gazdagítják a társadalmat, s kedvező változást hoznak. Értékrendjüknek megfelelő termékeket és szolgáltatásokat választanak, szeretnek alaposan tájékozódni. Információigényük emiatt igen magas, legtöbbször az internet segítségével kutakodnak.

 

Milyen személyek tartoznak a csoportba?

Általában a kiegyensúlyozott jövedelmi viszonyok között élők, főleg a felső- és középső társadalmi réteg tagjai, akiknek életében nagy szerepet játszik az egészség és a környezet. Tudatosan élnek, tudatosan vásárolnak és tudatosan pihennek. Közéjük tartoznak a kisgyermekes családanyák és a szinglik egy része is, egyelőre jellemzően a nők vannak többségben. A tudatos vásárló nem egocentrikus, más emberek és a környezet javát is figyelembe veszi döntéseinél. Modern, igényes, egészséges. Nem utasítja el a legújabb technológiákat, de a természetességhez ragaszkodik. 

 

napelemeshaz.jpgelektromos_auto.jpg

A felelős és fenntartható üzlet is egy meghatározó szegmense a csoportnak. A LOHAS-üzletemberek tudatosan választanak irodai viseletet, organikus öltözéket viselnek, a vállalati döntések során és munkahelyi viselkedésükben is igyekeznek környezettudatosak lenni. A csoport nagysága várhatóan növekedni fog a jövőben, hiszen ma már nem csak életstílus, hanem trendi is LOHAS-csoportba tartozni.

hazipatika

Milyen a LOHAS-vásárló?

Vásárlásuk során a fenntartható fejlődés gazdasági, társadalmi és ökológiai jelentőségét is figyelembe veszik. Az igazán elhivatott csoporttagok képesek befolyásolni családjuk és barátaik véleményét, megértetni velük, miért járnak jobban egy ökotermékkel. Kevésbé nézik a termékek árát, számukra a minőség a legfontosabb és jellemzően márkahűek. Mindemellett fontos számukra a stílus és az esztétikum. Egyéni vásárlási szokásaikkal egy pozitívabb szemlélet irányába terelik környezetüket. Mivel egyre több a tudatos fogyasztó, így megnőttek az igények a minőségi termékek iránt, tehát a nagyobb cégek is rákényszerülnek a környezet- és egészségtudatos termékek árusítására.

helyes_futas.jpg

szelektalok

A csoport tagjai nemcsak egészségtudatosak, hanem nagymértékben odafigyelnek a termékek előállításának módjára is (ilyen lehet például a vegyszermentes előállítás). A csomagolásmentes vagy újrahasznosítható csomagolásban árult termékeket részesítik előnyben. A LOHAS-fogyasztó nem bízza a vásárlást a véletlenre: körültekintő és aprólékos, mindenből a legjobbat választja. Különösen fontosak számukra az élelmiszerjelölések (például az összetevők listája, a tápértékcímke, a védjegyek), a vállalatok tevékenységei, az előállítási folyamatok. Ha egy terméken egészségügyi tanúsítvány található, nagy valószínűséggel döntenek mellette, hiszen igazolt az áru származása és környezettudatossága.

diagram.jpg

Rácz Georgina tanulmánya alapján

Mi a helyzet Magyarországon?

Nálunk egyelőre nem igazán jellemző ez a magatartás, de szerencsére e téren már pozitív változások tapasztalhatóak. Egy-egy termék vagy csoport esetében megjelentek a tudatos vásárlók és szokásaik. A „hibrid életstílus” viszont már egy ideje jelen van Magyarországon, azaz egészség- és környezettudatosak a fogyasztók, de még néhány tényezőt nem vesznek figyelembe, például az etikus, vállalati magatartást (hogyan készül, honnan szállítják, gyermekmunka általi termék-e, megfelelőek-e a munkakörülmények, milyen szereket használnak az előállítás során stb.). Rácz Georgina tanulmánya szerint a hazai fogyasztók 8 százaléka hordozza a LOHAS-fogyasztók hibrid életstílus jellemzőit, és közülük 4% százalék tekinthető elkötelezettnek.

kaszasildiko

 

 








 

A bejegyzés trackback címe:

https://ecolife.blog.hu/api/trackback/id/tr658357336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása