A Volvo Cars idén piacra kerülő vadonatúj XC90 modellje az erő és a tiszta működés egyedülálló kombinációját képviseli majd.
Az összkerékhajtású hétüléses autó akár 400 lóerős maximális teljesítmény mellett is csak 60 g/km mennyiségű széndioxidot (CO2) bocsát ki (NEDC). Nem létezett még olyan sport-szabadidőautó, amely ekkora teljesítmény mellett ennyire környezetbarát lett volna.
A vadonatúj XC90-et vezetve nem kell kompromisszumokat kötni. Korábban választani kellett a teljesítmény és az alacsony CO2 kibocsátás között. A vadonatúj XC90 most mindkettőt egyszerre kínálja.
– mondta Peter Mertens, a Volvo Car Group kutatási és fejlesztési alelnöke.
A vadonatúj XC90 CO2 teljesítménye megerősíti a Volvo Cars vezető szerepét a környezetbarát technológiák elterjesztésében az autók piacán. Az európai autóipari szövetség (ACEA) által figyelemmel kísért adatok szerint a Volvo Cars 2013-ra az egy évvel korábbi adatokhoz képest mintegy 8,4%-kal csökkentette az egy autóra eső károsanyag-kibocsátást, és ezzel az iparágon belül világelső eredményt ért el a károsanyag-kibocsátás csökkentésében.
A Drive-E hajtásláncainkkal olyan teljesítménygörbéjű és intelligens benzines és dízel motorcsaládot hoztunk létre, amely nagyszerű vezethetőség mellett az üzemanyag takarékosságban is világelső.
– tette hozzá Dr. Mertens.
A vadonatúj XC90 legerősebb motorja - mely az új Twin Engine technológiával készült -, a „T8” jelölést kapja, és egyesíti magában a plug-in elektromos autót, a hibrid autót és a nagyteljesítményű benzinmotoros autót. Az alapbeállítás szerint normális esetben a meghajtás módja hibrid.
Hogyan működik?
A kétliteres, négyhengeres kompresszoros és turbófeltöltős Drive-E benzinmotor az első kerekeket, a 60kW teljesítményű elektromos motor pedig a hátsó kerekeket hajtja. A kompresszor alacsony fordulatszám-tartományokban lép működésbe, hogy egy nagyobb szívómotorhoz hasonló érzetet adjon a motornak, a turbófeltöltő pedig a légáramlás létrejöttével indul el. Az elektromos motor közvetlenül ad nyomatékot a hátsó kerekeknek.
Az alacsony fordulatszám-tartományokban a halk, kibocsátásmentes, városi vezetéshez a vezető átkapcsolhat a tisztán elektromos motorra, és nagyjából 40 kilométeren keresztül így autózhat. Szükség esetén azonban visszaválthat a kombinált benzines és elektromos motorra, amelyek összesített teljesítménye körülbelül 400 lóerőt és 640Nm forgatónyomatékot jelent.
Motorok
A Volvo XC90 motorkínálatában kétfajta dízelmotor van: megtalálható a D5 ikerturbódízel motor 225 lóerős teljesítménnyel és 470 Nm forgatónyomatékkal, amely a 6 l/100 km üzemanyag fogyasztással a saját osztályában a legjobbnak számít, illetve a D4 turbódízel motor 190 lóerős teljesítménnyel, 400 Nm forgatónyomatékkal és 5 l/100 km üzemanyag-fogyasztással. A kínálatban kétfajta benzinmotor közül lehet választani: az egyik a T6 kompresszoros és turbófeltöltős turbómotor 320 lóerővel és maximum 400 Nm forgatónyomatékkal, a másik a T5 motor 254 lóerővel és 350 Nm forgatónyomatékkal.
Képek forrása: Volvo