Mostantól bárki kitöltheti azt a tesztet, amellyel 611 középiskolás csapat birkózott meg a Magyar Tudományos Akadémia Alumni Programjában szervezett, októberben indult tanulmányi versenyen. A második fordulóba 80%-os teljesítménnyel lehetett továbbjutni, ami 152 csapatnak sikerült. Nézze meg, ön hogyan szerepelt volna!
A Magyar Tudományos Akadémia első alkalommal hirdetett tanulmányi csapatversenyt középiskolásoknak, melynek során magyarországi és határon túli középiskolák háromfős diákcsapatai mérhetik össze tudásukat a klímaváltozás és a fenntarthatóság témakörében.
A diákok által kedvelt közösségi oldalakon is hirdetett verseny a reméltnél is nagyobb érdeklődéssel indult, 229 iskolából 686 középiskolás csapat és 288 felkészítő tanár jelentkezett. A 229 iskola közül 49 fővárosi, 50 pedig határon túli intézmény.
A verseny két online fordulóból és egy szóbeli döntőből áll. Az első forduló november 9-én zárult, 152 csapat jutott tovább a második fordulóba. Ehhez 80%-os teljesítményre volt szükség, ami jól mutatja a mezőny magas színvonalát, a diákok és tanárok felkészültségét.
A 152 továbbjutott csapat 94 iskolát képvisel, ebből 25 budapesti, 52 nem budapesti, 17 pedig határon túli iskola, utóbbiakból 13 erdélyi. A 152 csapatból 41 csapat budapesti, 86 nem budapesti, 25 pedig határon túli, köztük 20 erdélyi csapattal. A csapatok között 19 nem gimnáziumi csapat van.
A továbbjutott csapatok számára november 22-én elkezdődött a 2. forduló, az 1. forduló feladatsorát pedig egy publikus oldalon is elérhetővé tettük, hogy minél többen tesztelhessék tudásukat a klímaváltozás és a fenntarthatóság témakörében.
ITT TÖLTHETI KI A VERSENY ELSŐ FORDULÓJÁNAK FELADATSORÁT
https://www.proprofs.com/quiz-school/ugc/story.php?title=mta-tanulmnyi-verseny-az-1-fordul-krdsei
A helyes megoldásokat a verseny honlapján, a verseny.mta.hu oldalon nézheti meg.
Röviden a pontozásról:
– Minden kérdésre négy lehetséges válasz van, melyek között vannak helyes és helytelen válaszok
– Egy adott kérdésre akkor kap 4 pontot a teszt kitöltője, ha az adott kérdés összes helyes válaszát bejelölte, és egyik helytelen választ sem jelölte be
A feladatsort az MTA szakértői csapata állította össze az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület (The Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC) klímajelentései alapján, amelyek közül a legutóbbi ismét aláhúzta azt a tudományos tényt, hogy az emberi tevékenységből származó üvegházhatású gázok kibocsátása miatt melegszik a Föld, és lesz egyre szélsőségesebb az időjárás. Az IPCC legutóbbi, hatodik értékelő jelentése (Sixth Assessment Report) a klíma- és társtudományok jelenlegi állását összegzi több tízezer tudományos cikk áttekintésével és több ezer szakértő bevonásával. A jelentés így a világ legjobb elérhető tudományos ismeretanyaga a témában, egyben az éghajlatváltozásra vonatkozó tudományos konszenzus.
Háttér
„A globális problémák kezeléséhez az alapos tudás nélkülözhetetlen. Csak akkor óvhatjuk meg a jövőnket, ha jól ismerjük a jelenben működő folyamatokat” – mondta Freund Tamás, az MTA elnöke a verseny meghirdetésekor a diákoknak küldött videóköszöntőjében. A 2022. októbertől 2023. márciusig tartó versenyt a Középiskolai MTA Alumni Program keretében szervezi az Akadémia.
Az MTA elnöke 2020 végén hirdette meg a Középiskolai MTA Alumni Programot, amelynek keretében kutatók látogatnak el egykori középiskolájukba és más iskolákba, hogy munkájukról, kutatási témájukról, a tudományos módszerről beszélgessenek a diákokkal. A program célja egy tudománybarát társadalom építése, a kritikai gondolkodás fejlesztése. Freund Tamás felhívására eddig az MTA köztestületének csaknem 1700 tagja jelentkezett a programra. A programhoz eddig 271 középiskola csatlakozott, az iskolák több mint fele a verseny alatt.
Az MTA az Alumni Programon keresztül idén kitüntetett figyelmet szentel a klímaváltozás és a fenntarthatóság problémájának. A szakterület kutatói által kidolgozott, folyamatosan bővülő tartalomcsomag videókkal, infografikákkal, szöveges segédanyagokkal és szakirodalmi forráslistákkal segíti a téma alapos megismerését, valamint a tanulmányi versenyre való felkészülést.