Betekintés a startupok világába
2015. augusztus 07. írta: .ecolife.

Betekintés a startupok világába

Gellai Richárd nevét a nagy növekedést célzó startupok, induló vállalkozások világában jól ismerik. Fiatal kora ellenére már több vállalkozást is alapított és sikerre vitt, közben üzleti közösséget épít, mert felismerte, hogy a tudásmegosztás, az egymástól való tanulás nagyon sokat ad az első vállalkozást tervezőknek és a legtapasztaltabbaknak, sorozatvállalkozóknak egyaránt. Jelenleg saját startupján, a Ziteboardon dolgozik gőzerővel, és hamarosan megszületik első gyermeke is, úgyhogy mondhatjuk, hogy elég mozgalmas az élete.

gellairichard.jpg

Ziteboard, startup, meetup

Néhány év után a Megoldás.Most nevű, korai fázisú vállalkozásokat fejlesztő tanácsadó cégéből kiszállt, és a Ziteboardot kezdte el menedzselni.

A Ziteboard (https://ziteboard.com) egy olyan interaktív „fehér tábla”, amit jegyzetelésre, rajzolásra, prezentálásra használhatunk. Ha létezne zoomolható üres papír, ez lenne az – ennek megfelelően egy végtelenül rugalmas felületről beszélhetünk, amin szabadkézzel bármit létre lehet hozni. A Ziteboard esetében a kommunikáció, az alkotás öröme mindenkié, a résztvevő felek interaktívan, közösen alakíthatják, valós időben a rendelkezésükre álló felületet, függetlenül attól, hogy ki éppen melyik városban van, vagy milyen eszközt használ. Az elkészült jegyzetek a felhőbe kerülnek, így bárhonnan újra és újra megnyithatóak, tovább szerkeszthetőek, prezentálhatóak, és sosem vesznek el.

Ez a papírmentes technológia-projekt több startup rendezvényen is a középpontba került, és komoly érdeklődés mutatkozik iránta felhasználói és befektetői oldalról is. Tavaly nyáron 50 ezer dollárnyi fejlesztői kapaciátást nyertek egy amerikai versenyen, de ez a siker csak egy a sok közül. Bár több befektetési ajánlatot kaptak itthonról és külföldről is, a csapat továbbra is önfenntartóan halad tovább.

greenmeetup_logo.jpg

Richárd a maradék szabadidejében is az értékteremtéssel foglalkozik különböző közösségeken keresztül. Bárki csatlakozhat, és már indulhat is a párbeszéd. A Business Meetup http://businessmeetup.hu közösségnek például 1600-nál is több tagja van (idősek és fiatalok egyaránt), de Green Meetup http://greenmeetup.hu csoport is létezik (majd 900 taggal), akik a fenntarthatóság témakörében tartott személyes találkozókon egy-egy kiváló előadó felvezető témája kapcsán vitatnak meg kérdéseket a környezetvédelemről, társadalmi vállalkozásokról, fenntarthatóságról, zöld startupokról és minden másról, amit az adott csoport felvet. A green meetupok résztvevői igen változatos képet adnak, ugyanis az aktivista környezetvédők mellett az irodai munkás és a zöld vállalati szektor képviselői, de még felelős magánbefektetők is jelen vannak. Egyenrangúan és együtt beszélnek át egy-egy kérdést. Izgalmasan hangzik, hiszen nem sok olyan platform létezik, ahol egy téma odavonz ennyiféle embert, és ez a sokféle nézőpont szemtől-szemben találkozik, sőt mi több, sok esetben konszenzus is születik.

Startup vagy vállalkozás?

Richárddal arról is beszélgettünk, hogy ma mit is tartunk startupnak, hiszen ez a fogalom nagyon sokféle helyen, sokféle szövegkörnyezetben előfordul, de ember legyen a talpán, aki ezek alapján úgy definiálja, hogy mások nem kötnek bele.

Egyértelmű választ ad rá, hogy a startup olyan induló vállalkozás, ami gyors, globális növekedésre képes és technológiai vagy üzleti innováción alapszik a versenyelőnye. Egy kis kávézó tehát akkor sem az, ha frissen nyitott, de ugyanúgy nem feltétlenül startup bármilyen internetes vállalkozás sem. A hangsúly a globális növekedésen és az innováción van.

Tapasztalata szerint ma jellemző, hogy aki trendi akar lenni, induló vállalkozását a startup jelzővel illeti. Ennek hátterében talán az állhat, hogy a vállalkozás szó hazánkban negatív kicsengéssel jár, semmint büszke lenne rá az ember. „Olyan, mintha mindenki, aki jó benyomást akarna kelteni, azt gondolja, hogyha azt mondja magára: startupper, akkor elkerüli, hogy az emberek a klasszikus vállalkozó képével azonosítsák. Pedig a becsületes vállalkozónak büszkének kellene lennie a hivatására, hogy akár a saját ötletéből, saját munkáján keresztül akar és képes értéket teremteni. De mindegy is, hogy minek nevezi magát. Csináljon valami jót!”

startup_impacthub.jpg

Impact HUB Budapest

Értékteremtő közösségi irodahálózat

Egy nemzetközi közösségi iroda-hálózatot rejt ez a név, amely világszerte megtalálható Bécstől Tokióig, s hamarosan nálunk is megnyitja kapuit. Ma 11 ezer tagjuk van a világon, és aki valamelyik irodában taggá válik, azt bármelyik másik Impact Hubban is szívesen látják. Világszerte van asztala, irodája, kávéja, kapcsolati hálója. Tag azonban nem lehet akárki, egy kiválasztási folyamatban kell részt venni, és csak olyan vállalkozók bérelhetnek helyet, irodát az Impact Hubokban, akik fenntarthatóan működnek, etikusak és tevékenységük nem csupán profit-célú, hanem valamilyen formában a világ javára válik. Kéri Zsuzsa környezetvédelmi szakértő a hazai Impact Hub projekt vezetője, aki szerint körülbelül 7-9 hónapot kell várni, hogy belakják a megfelelő helyszínt és beszerezzék a különféle engedélyeket. Bíztató, hogy már 100-120 ember érdeklődik a bérlési lehetőség iránt, sőt sokan vesznek részt a rendszeres ötletelésben is, s ha látnak egy jó fekvésű kiadó helyet, vagy egy arra érdemes céget, projektet, jelzik, ajánlásokat tesznek a nemzetközi csapatnak. Az érdeklődés jelen állása szerint a tagok mintegy fele külföldi lesz, olyanok, akik saját kultúrájukból hozzák a fenntarthatóság iránti elhivatottságukat, és szeretnék a munkaidejüket is hasonlóan gondolkodó emberek társaságában tölteni.

http://budapest.impacthub.net

Az alábbi cikk az Ecolife magazin májusi számában jelent meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://ecolife.blog.hu/api/trackback/id/tr937672364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása