A repülő autó hamarabb megvalósulhat, mint gondoltuk
2016. február 22. írta: Jachimek Anett

A repülő autó hamarabb megvalósulhat, mint gondoltuk

Biztos sokan álmodoztak már arról, milyen jó lenne egyszerűen csak átrepülni a forgalmi dugó felett és fennakadásmentesen folytatni tovább az utat. Nos, ez az álom hamarosan valósággá válhat.

Az amerikai Terrafugia vállalat szerint ők építhetik meg a legelső pilóta nélküli repülő autó, a TF-X prototípusát. A TF-X hibrid elektromos repülő autó hasonlóan néz ki, mint egy high-tech négyüléses szedán, kivéve hogy annak nincsenek kihajtható szárnyai és elektromos motorok a jármű mindkét oldalán. Ezek a 300 lóerős motorok gondoskodnak arról, hogy a vízszintes és függőleges helyzetű le- és felszállás megvalósuljon. Miután propellerek segítik a felemelkedést, így nincs szükség semmiféle futópályára. A jármű akár 320 kilométer/óra sebességgel is száguldozhat a levegőben és egyszerre 800 kilométer távolságot tudna megtenni.

A jármű vezetéséhez nem lenne szükség pilótaengedélyre, mivel ez egy félig önműködő autó. A vezetőnek mindössze annyi lesz a dolga, hogy megadja a kívánt úti célt majd hátradőlve élvezi az utat. Az utazási paraméterekbe bármikor bele lehetne nyúlni, például megváltoztathatjuk, hogy hol kívánunk pontosan leszállni, de meg is szakíthatjuk a leszállást, ha valamiért az nem tűnik biztonságos landoló helynek. Tehát ennél az eszköznél is ugyanúgy az emberé lenne a döntés és az utolsó szó. 

Habár a prototípus fejlesztése még folyamatban van, a cég már megkapta az FAA jóváhagyást, így bármikor elkezdheti tesztelni az TF-X repülő autót. A Terrafugia szerint sokkal könnyebb megtanulni az autóval repülni, mint egy hagyományos repülőgépen, és az irányítása is inkább egy autó rendszeréhez fog hasonlítani, mintsem egy repülőgépéhez. A járművet a tulajdonosok a szokásos jogosítvánnyal vehetnék birtokba, ám egy rövid, párnapos képzésen kellene részt venniük, ahol megtanulnák a repüléshez szükséges tudnivalókat.

A Terrafugia azt állítja, hogy a jármű 2018-ra már készen áll a tesztelésre és 2025-ben megkezdődhet annak forgalmazása is.

Képek: terrafugia

A bejegyzés trackback címe:

https://ecolife.blog.hu/api/trackback/id/tr128411360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HowAreYouOneAVetésün? 2016.02.23. 20:52:31

ezzel nem lesz biztonságos a földön karambolozni, pehelysúlyú.

¿Qué tapas hay? 2016.02.23. 20:52:32

Nagyon klassz az animáció, különösen tetszik a zene.

Azért az elgondolkodtató, hogy mennyivel egyszerűbbnek tűnik egy ilyen ügyes kis filmet összeállítani, mint végigszámolni hogy mi is kell egy ilyen röpülő autóhoz.

A gépezeti teljesítmény nagyságrendjében helyén van, fogadjuk el az adatokat a filmből. Ahhoz, hogy ez az autócska a két hajtómű névleges teljesítményét kihasználva röpüljön egy órácskát, ahhoz kell 1,584 GJ energia. Mivel hibrid hajtású (mi más lenne?) ezt valahogy ki kell bűvölni az akkumulátorból. Jófajta lítium-akkumulátorból ehhez kellene kb. 1814 kg-nyi. azt írják, a motor tölti az akkumulátorokat. Hogy ne kelljen a villámcsapást megvárni, mint a "Vissza a jövőbe" filmben, ennek a motornak nagyobb teljesítményűnek kell lennie a hajtómotoroknál. Vegyük figyelembe az akkumulátor töltési hatásfokát, így kb. egy 580 kW-os motor kell nekünk - természetesen belsőégésű. Persze nem valami csíra F1-es motor, ami két órát bír névleges teljesítményen, hanem olyan ami legalább ezret. (Már ha nem akarjuk a céget a garanciális költségekkel kivégezni, mint anno az NSU-t.) Hát ez nem lesz se kicsi, se könnyű. sebaj. Egy óra névleges teljesítményű üzemmel ez a szerkezet elfogyaszt 202 l gázolajat (178 kg), vagy 243 l benzint (kb. 188 kg). No eddig mással nem foglalkoztunk, mint az energiatermeléssel és tárolással, már vagy két és fél tonna az autó, és még nincs benne se ülés, se i-pad dokkoló. Mindezt persze be kell fériszteni egy kb. 4880×1900×1600 mm-es kaszniba. Hát emellé még Lajka kutya sem férne be.

Töretlenül hiszek az emberi fejlődésben, és így lehet (bár módfelett valószínűtlen), hogy az elkövetkező kilenc évben mindezen nehézségeken úrrá lesznek a fejlesztők, és meg tudják csinálni az M1:1 arányú, működő és használható prototípust.

De örüljünk-e ennek. Ha már a blog címében a fenntartható fejlődésről szól, belefér-e a röpülő autó a fenntartható fejlődés nevű eszmerendszerbe? Aligha. Ha a cél az, hogy az emberiség a Föld rendelkezésre álló energiakincsét minél hatékonyabban használja fel, akkor ez a kis autó egy haszontalanság. Ugyanis fajlagos energiahatékonyságban (J/utaskilométer, J/haszontonnakilométer) látatlanban sokkal rosszabb mint bármely ma létező szárazföldi vagy légijármű.
süti beállítások módosítása