Már az elején leszögezhetjük: ennek az autónak minden porcikája egy műremek és mérnöki csoda. Mikor megérkeztünk érte, sehol sem találtuk a parkolóban akkor tudtuk meg, hogy a garázsban van, mert töltődik. Szokatlan volt, hogy nem benzinkút 100-as oktánszámú pisztolya lóg ki belőle, hanem a 380V csatlakozója, de ebben az esetben érdemes áldozni a fenntarthatóság oltárán.
Amikor beléptünk a garázsba, és megpillantottuk, olyan volt, mint valami szunnyadó fenevad, akit csak lábujjhegyen mer az ember megközelíteni, mert amikor rányomsz a kulcs nyitó gombjára csak felvillan a lámpája az ébredést imitálva. Megkaptuk az instrukciókat hogyan kell vele bánni indulhatott a közös program. A beindítást követően csak a padló és a rajta gördülő hatalmas kerekek hangját lehet észlelni, lopakodó módban hagytuk el egy garázst.
Apró kék villanások jelzik, hogy ez más, mint a többi autó. Az autó GPS-e a kiválasztott úticél tükrében úgy gondolkozik, hogy tervezésnél az autópályára és a főútvonalakra a benzines erőforrás használatát javasolja, a városban pedig az elektromos meghajtásét. Ez már egyébként is szimpatikus, hogy próbál ennyire tudatosan ”gondolkozni”, és hogy hosszú távon vigyáz a környezetére
A forma nagyon tetszetős, az orr rész egyébként nincs túlbonyolítva az alakja tükrözi, hogy igyekeztek a legjobb ellenállási együtthatókkal dolgozni, mindene az áramvonalasság oltárán lett feláldozva. Minden borítás műanyag, de alatta az alumíniumból és magnéziumból készített váz, ami páratlan szénszálmerevítéssel láttak el. Ha valakinek még ez sem lenne elég, azt biztosan meggyőzi az RnB klippekben előszeretettel megjelenő Lamborghini mintájára nyíló ajtók.
A belső kialakítás valamivel modernebbre sikerült az átlag BMW világhoz képest, de maradtak a finom anyagok, kellemes tapintású kapcsolók, németes rendezettség. Aprólékosan kidolgozott minden részlet, amik megszínesítik az autó karakterét, a kék biztonsági öv, kék cérnával varrott ülések, és a legszebb a sötétedéskor megjelenő belső ergonómiát követő kék fények. Nem mondható hivalkodónak, inkább modern, és futurisztikus hatást kelt.
Belülről kapcsolók segítségével tudjuk variálni a hajtást, amiben alapesetben csak az elektromotor dolgozik amely 130 lóerő leadására képes, és már ez is kellemesen mozgatja a nem túl nehéz karosszériát (1485kg). Ebben az esetben az első kerekekre adja le a teljesítményt, és csak gyorsításkor, vagy sport módban kapcsolja rá a 231 lóerős benzinmotort. A gyár adatai szerint kicsivel több, mint 30 km tehető meg tisztán elektromos módban.
Az autó sportos mivolta akkor jelenik meg, ha a váltóját egy határozott mozdulattal magunk felé toljuk. Ilyenkor a kijelzőnk színe pirosra vált kékről, jelezve, hogy valami történik, és azonnal „beröffen” a hangszórókon keresztül motor hangja, amiről azért érdemes néhány szót említeni. Hengerűrtartalmát tekintve 1.5 literes, és háromhengeres, de egy TwinsScroll turbó segít a lélegeztetésében, és 320Nm nyomatékkal rendelkezik. Megpróbálhatjuk szám szerint összefoglalni, ami a 0-100 esetében 4.4mp, de ez érzésre sokkal kevesebb, és utána sem nagyon jön zavarba.
A kellemetlenebb rész marad a végére, ami azt jelenti, hogy az autó alapára is 40 millió forint felett van, és ez még extrázható bőven tovább is. El kell dönteni, hogy kinek ér meg ennyit ez az élmény, ami egészen más, mint egyébként hasonló árazású autó esetében, hiszen ezzel nem azt hirdetjük, hogy mi megengedhetjük magunknak ezt a szépséget, hanem azt is, hogy azon kevesek közé tartozunk, aki elkezdett a fenntarthatóság irányába gondolkozni. Egy biztos, bele kell kalkulálni a társadalmi szerepvállalást is, miszerint sok örömet okozunk az embereknek, akik lépten-nyomon vissza fognak nekünk csatolni az elismerő pillantásaikkal az irányunkba.
Vendégszerző: Földi Tamás
Fotók: Kapás Gábor