A kreativitás útján: Használt farmertől a prémium divatig
2016. december 16. írta: Ecolife

A kreativitás útján: Használt farmertől a prémium divatig

A Sharolta nyerte meg a 4000 eurós fődíjat november 29-én a Smart & Social workshopon, melyet a budapesti holland nagykövetség társadalmi célú kezdeményezésének keretein belül rendeztek meg.

A budapesti holland nagykövetség ez év tavaszán Budapest Activated névvel egy olyan kezdeményezést indított el, melynek célja, hogy megerősítse az alulról szerveződő, innovatív, társadalmi kihívásokra reagáló, kreatív projektekkel kapcsolatos holland és magyar ismeretek és tapasztalatok cseréjét. A programsorozat nemrég egy Smart & Social elnevezésű workshopot rendezett az Impact Hub Budapest közösségi irodában, amelyen a már csupán 14 kiválasztott pályázó vehetett részt, s, így az ötletgazdák fenntartható üzleti terveik kidolgozásához holland, német és magyar szakemberekkel konzultálhattak.

sharolta4.jpg

A zsűri végül a Sharolta-t nyilvánította a legjobbnak, s ezzel ők nyerték el a 4000 eurós fődíjat. Tevékenységük alapjait képezi, hogy összegyűjtött használt farmerekből vidéki kistelepülések hátrányos helyzetű, zӧmmel roma lakosai keze nyomán igazán egyedi és trendi kiegészítőket, ruhákat varázsolnak, és az ezek – felkapott budapesti design piacokon történő és online - értékesítéséből  befolyt pénzt visszaforgatják a projektbe, ezzel a rászorulóknak, valamint afrikai árvaházak lakóinak adományokat nyújtanak.

image.jpg

A társadalmi vállalkozásokat támogató budapesti Impact Hub közösségi irodában található egy raklapokból készült gyűjtőhely - ebből egy egyébként a Humusz Szövetség házában is megtalálható -, melybe bárki bedobhatja megunt, elkopott, feleslegessé vált farmerjeit. A használt ruhák pedig elindulnak a kreativitás útján, s újragondolt prémium termékek készülnek belőlük a Sharolta-nak köszönhetően. A brand megalkotója Tripolszky Sarolta, aki korábban Brüsszelben volt környezetvédelmi lobbista, de mivel ott nem tűnt túl bíztatónak a helyzet – ugyanis sajnos azt kellett tapasztalnia, hogy a döntéshozók befolyásolása rendkívül hosszú folyamat -, ezért inkább úgy döntött, kézzelfoghatóbb formában hirdeti az újrahasznosítás és a fenntarthatóság fontosságát.

Sarolta egyébként főállásban a CEEweb természetvédelemmel foglalkozó civil szervezetnél adományszervező, valamint az újrahasznosítás elkötelezett híveként blogol a Reciklistánál, és talán ebből is kifolyólag dolgozik újrahasznosításon és adományozáson alapuló saját vállalkozásán április óta. Fennmaradó idejében pedig workshopokat tart.

sharolta3.jpg

Vállalkozásával szeretné megmutatni, hogy újrahasznosított anyagok felhasználásával is készülhet prémium termék, amely ugyanolyan minőségű, vagy még jobb is - tartósabb és egyedibb – a butikok polcain heverő társainál. Kollekcióját saját weboldalán, a Meskán, az Etsyn és olyan vásárokon kínálja, mint a WAMP, a Szimpla piac vagy a Nyitva Fesztivál, ahol pop-up üzletként jelentek meg.

sharolta1.jpg

A szoknyák és nadrágok a webshopban 15-20 ezer forint körüli euróért elérhetőek, ami tényleg rávilágít arra, hogy nem tömegcikkekről van szó, hanem hosszútávon a kedvenc, különleges ruhadarabunkká is válhat az ott megvásárolt táska, vagy nadrág, melyek viselésekor mindig eszünkbe juthat majd, hogy jó célt szolgálnak – a környezetnek, a rászorulóknak, és nekünk is.

Aki fenntartható és etikus divatot szeretne viselni, annak le kell mondania arról, hogy minden szezonban rengeteg nagyon olcsó holmit vegyen meg, amit utána rövid időn belül ki is dob

– nyilatkozta korábban.

A viszonylag magas árat Sarolta azzal magyarázza, hogy itt valóban minőségi ruházatról van szó, és a begyűjtött farmeranyag csak részben fedezi az alapanyagokat.

„A szakadt farmerekből kisebb anyagok ugyan kinyerhetők, de a nagyobb – például egy ruhához szükséges, egybefüggő – anyagokat nekem is meg kell vásárolnom” – teszi hozzá a márkatulajdonos.

sharolta2.jpg

Sarolta szerint a legtöbb tudatos adakozó nincs azzal megelégedve, hogy megunt ruháit egyszerűen leadja egy általános gyűjtőbe, azok mintegy 90 százalékát ugyanis exportálják fejlődő országokba. Csakhogy a legtöbb országban már nincs igény rá, vagy nem látják szívesen, mert a használt ruhák rontják a helyi textilipari vállalkozások piacát.

Éppen ezért a Sharolta projektbe bekerülő ruhák a ténylegesen újra hasznossá válhatnak, hiszen a nélkülözők adományokhoz jutnának, amiről visszajelzést is kapnának a felajánlók, akiktől cserébe azonban nemcsak feleslegessé vált ruháikat, hanem támogatást is nagyon szívesen fogadnak a készítők.

A bejegyzés trackback címe:

https://ecolife.blog.hu/api/trackback/id/tr412054201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása