Sokan nagy reményeket fűzünk ahhoz, hogy a jövő generációi majd innovatív megoldásokkal állnak elő a jelenleg óriási környezeti terhelést jelentő szemét problémájára. Íme néhány tipp, hogy ezt a folyamatot elősegítsük!
- Természetjárások és szabadtéri sport
A gyerekeknek először fel kell fedezniük a természetet, meg kell tapasztalniuk, milyen jól érzik magukat odakint a friss levegőn, a zöld környezet ölelésében. Milyen izgalmas tud lenni a falevélgyűjtés - főleg, ha el is magyarázzuk nekik, hogy melyik levél milyen fához tartozik. Töltsünk sok időt velük a szabadban, mihamarabb tanítsuk meg őket kerékpározni vagy szoktassuk rá valamilyen szabadtéri sportra őket! A természet szeretetéből következik, hogy meg is akarják óvni azt, és idővel fogékonnyá válnak a –nekik még száraz – statisztikákra a környezetszennyezéssel kapcsolatban.
- Hulladékmentesen csomagolt uzsonna
A szülő mintaadó, tudatos és automatikus szokásaival is formálja gyermeke gondolkodását. A helyes környezeti szemléletformálás legkézenfekvőbb módja, ha mi magunk is odafigyelünk azokra a pontokra, ahol gyermekünk igényei és saját szokásaink találkoznak. Fontos, hogy az otthonunkban is a hulladékmentességre törekedjünk, és ne termeljünk hulladékot akkor sem, amikor uzsonnát csomagolunk számára. Ezen az apró hétköznapi lépésen keresztül a gyerek megszokja, hogy a mindennapos igényei környezeti terhelés nélkül kielégíthetőek, jó mintát lát a szülőtől, amely meghatározza későbbi döntéseit is.
- A közös komposztálás mint tudományos kísérlet
A gyerekek figyelmét mindig felkelti, ha a kis tudós szerepébe helyezkedhetnek, aki megfigyeléseket végez. A komposztálás is lehet ilyen tudományos kísérlet, mely által játszva tanulhatnak. Helyezzünk különféle anyagokat a komposztba – amit esetleg összeköthetünk egy előzetes szemétszedéssel a helység valamelyik közterén, így lesz műanyagzacskónk –, és figyeljük meg közösen, hogy mennyi idő kell ezen anyagok lebomlásához. Ezáltal a gyerek megtanul különbséget tenni természetes és szintetikus anyagok között, és azt is elmagyarázhatjuk neki, miért kerülje el az utóbbi kategóriát.
- Részvétel közösségi kezdeményezésekben
Szerencsére ma már számos óvoda felismeri a környezeti nevelés fontosságát, így a gyerekek már korai életszakaszban bevonódnak olyan kezdeményezésekbe, amelyek által a tenni akarás jellemvonássá fejlődik bennük – legyen szó akár közösségi szemétszedésekről, állatok rehabilitációjáról vagy kertészkedésről, növények ültetéséről. Az iskolákban aztán mindez tovább mélyül (kiegészülve a természettudományos tantárgyak során szerzett ismeretekkel). A szülő rengeteget tehet a sikeres szemléletformálásért, ha ezekhez a kezdeményezésekhez hozzáteszi az energiáját, aktívan részt vesz bennük és a pedagógusokkal együtt ötletel.
A 1 Million Women cikke alapján
Fotók: pexels.com