A belsőégésű motorral hajtott gépkocsik fokozatos forgalomból való kivonását támogatja az európai nagyvárosi lakosság többsége – derül ki egy brüsszeli környezetvédő csoport, a Transport & Environment (T&E) által rendelt közvélemény-kutatásból, amelynek eredményét hétfőn hozták nyilvánosságra.
A YouGov felmérésében megkérdezett mintegy tízezer résztvevő 63 százaléka értett egyet azzal az ötlettel, hogy az ilyen környezetre fokozottan káros autók értékesítését 2030 után meg kellene szüntetni Európában. A válaszadók többsége egyetértett tehát azzal, hogy az üvegházhatást erősítő károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében a benzines, gázüzemű, dízel- vagy Otto-motoros, illetve a két- és négyütemű gépkocsikat tíz év múlva már ne lehessen árusítani, csak a régebben értékesített szériák fussanak ki belőlük.
A felmérést március hónapban tizenöt európai nagyvárosban – köztük Londonban, Varsóban és Budapesten – végezték el. A kutatás eredményei alapján a megkérdezettek 29 százaléka válaszolta azt, hogy nem szabadna ilyen tiltást bevezetni, míg 8 százalékuk nem tudott véleményt formálni a kérdésben.
A 15 város mindegyikében többségben voltak az igenek: a két véglet Antwerpen és Berlin, ahol csupán 51 százalékos, illetve Róma, ahol már 77 százalékos volt a tiltási terv támogatottsága.
A T&E a közvélemény-kutatási adatok birtokában felszólította az Európai Bizottságot a júniusban esedékes klímapolitikai javaslatai közé iktassa be a szennyező gépkocsik értékesítésére vonatkozó korlátozást. A környezetvédelmi csoport úgy véli, hogy eljött az ideje, hogy a környezetkárosításnak leginkább kiszolgáltatott nagyvárosi lakosság egészségének védelmére konkrét intézkedések történjenek.
Az Európai Bizottság idén szigorítani szándékozik a gépjármű-szektor szabályozásán a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében – a trend tehát egyértelmű, és ez látszik is a szektor átalakulásán is: az európai elektromos és hibrid üzemmódú autók gyártása és értékesítése megháromszorozódott 2020-ban.
Forrás: Euronews