Veszélyeztetett fajok kerülnek a kihalás szélére a világ pálmaolajigénye miatt, de őserdők tűnnek el az avokádófogyasztás növekedése következtében is. Innen nehéz észrevenni, hogy a baj nagy. A legkézenfekvőbb, ha fogyasztóként teszünk a változásokért.
Több mint százezer orangutánt öltek meg Borneón 16 év alatt egy friss kutatás szerint. Mind az emberi tevékenység áldozatai. Azok a példányok, amelyeket nem egyszerűen "csak" legyilkoltak, például az olajpálma-ültetvények szaporodása miatt vesztették életüket.
Az olajpálma gazdaságilag rendkívül erős növény. Igénytelen, de magas a hozama. Sajnos azonban olyan helyen szeret élni, ami nagyon sok veszélyeztetett faj otthonául szolgál még.
Jelenleg Malajzia és Indonézia adja a világ pálmaolaj-termelésének 90 százalékát, ezért az eredményért azonban nagy árat fizet a természet és egyben az ember is.Az őserdők kiirtásával gyorsul a klímaváltozás üteme, és olyan fajok kerülnek végveszélybe, mint az orangután, a tigris és az elefánt. S bár egykor az egész világ nagyra tartotta a pálmaolajban rejlő lehetőségeket, sőt, egyenesen a klímaváltozás megállítójának hittük, ma már látszik, kicsúszott a kezünk közül az irányítás, termelése kegyetlen, profitorientált iparággá nőtte ki magát, ami nem kímél sem embert, sem állatot. Ráadásul, ha nem csökkentjük a felhasználást, a világ pálmaolaj igénye csak fokozódni fog: 2020-ig akár a duplájára nőhet.
Ezért is döntött úgy az Európai Unió, hogy 2021-re legalább a pálmaolaj bioüzemanyagként való felhasználását betiltja. S bár a pálmaolajat az élelmiszer-és kozmetikai ipar is használja, az üzemanyaggyártás teszi ki az igény leggyorsabban növekvő részét, ez igazán fájdalmas döntés a termelő országok szempontjából.
Ha bemegyünk egy szupermarketbe, akkor azon túl, hogy az élelmiszerek egy nagy százalékának összetevői között megtaláljuk a pálmaolajat, szétnézve a zöldségosztályon garantáltan találunk olyan árut, ami nemhogy Magyarországon, de Európában sem terem meg.
Vannak termékek, amelyekből egy gyártó sem hagyja ki a pálmaolajat, és olyanok is, amelyeknél megoszlik a gyártói hozzáállás. Magyarországon például csak egy olyan cég van, amelyik gyárt úgy Túró Rudit, kihagyja belőle ezt a hozzávalót. Legtöbbet a fogyasztói magatartásunk megváltoztatásával tehetünk a probléma megoldásáért. A csomagolt kenyér például tartalmaz pálmaolajat éppúgy, ahogy a mirelit réteslap is. Ha friss kenyeret veszünk, kapásból kikerüljük ezt a hozzávalót, amire egyébként nagyanyáinknak sem volt szükségük, amikor rétestésztát gyúrtak.